Filip Caspersen

Filip Caspersen

Salgsmanager, Visma Mamut

SalesScreen hjelper oss å bygge en bra salgskultur, og det betyr alt for oss. Som et resultat, har vi fått lykkeligere ansatte og derfor også høyere produktivitet og mer salg.


Bakgrunn

Visma er en internasjonal bransjeleder innen forretningssoftware, outsourcing-tjenester, handelsløsninger, IT-løsninger og IT-relatert utvikling og rådgivning. Selskapet har 400 000 kunder med størst flertall i Nordeuropa. Mamut-teamet i Oslo var på utkikk etter en måte å skape en morsom, konkurransedyktig stemning, med fokus på sanntid på arbeidsplassen. De var spesielt på jakt etter en SaaS-plattform som kunne vise salgsdata på TV, og gi anerkjennelse og feiringer for gjennomføring av viktige aktiviteter på tvers av kontorer i hele Europa.

Sammendrag

Da Visma begynte å bruke SalesScreen la de merke til at de fikk en kraftig økning i aktivitetene de ønsket å fokusere på. Spesielt har Mamut-teamet hatt fantastiske resultater i å løpe daglige og ukentlige konkurranser rundt bestemte mål, for eksempel antall møter booket eller tilbud sendt på bestemte produkter. Sanntidsoppdateringene tillot salgssjefene å gi opplæring og tilbakemeldinger på en mye mer proaktiv måte. Den økte bevisstheten rundt konkrete mål påvirket salgsrepresentantene til å alltid være klar over deres progresjon mot målene for uken, måneden eller kvartalet. I tillegg resulterte den vennlige konkurransen mellom kontorene i Oslo og Krakow i mer aktivitet, og til slutt mer salg for begge lag.

Hva var noen av utfordringene ved salgsprosessen før SalesScreen?

Vi kjempet med mangel på entusiasme.. det er ikke det at vi ikke har gode ansatte, men vi hadde ikke så mye fokus og moro som vi burde ha hatt. Å ha et statisk salgsmiljø som har samme rutiner hver dag oppfordrer ikke selgere til å være nyskapende eller konkurransedyktige. Vi ville bidra til å bringe intensiteten og fokuset til hele kontoret opp et hakk. For å gjøre det, trengte vi å være bedre på jobbene våre som salgsforvaltere; Vi trengte å gi åpenhet, bevissthet, klarhet om mål, og gjøre en bedre jobb for å motivere våre ansatte på en morsom måte. I tillegg ville vi gi dem anerkjennelse når de fullfører sine salgsoppgaver. Ofte fremhever en salgskultur bare de beste prestasjonene, som for eksempel det største salget. Vi ønsket at alle skulle være i fokus. Vi ønsket å vise at hvert medlem av teamet er verdsatt, nødvendig og viktig for vår suksess som et selskap. Når du bare fokuserer på de samme menneskene hele tiden, kan det bli demotiverende. Vi ønsket derfor å få bedre ranglister og bedre muligheter for salgskonkurranser, data og andre ting slik at alle ble feiret mer sammen. Jeg tror at hvis du som salgssjef kan fokusere på dine ansatte og vise dem at du setter pris på dem og at de er en viktig del av teamet, vil de investere mer i jobben sin og jobbe hardere for å gjøre at hele teamet lykkes. Når du kan anerkjenne dine ansatte, kan du bygge en atmosfære hvor det er viktig å samarbeide. Det var det vi virkelig jobbet hardt for å oppnå. Det var imidlertid ikke så lett slik vi gjorde det før.

Hvordan hjelper SalesScreen dere?

Med SalesScreen har vi klart å skape en atmosfære hvor salgsgulvet føles"levende". Siden vi kjører salgskonkurranser oftere nå og alle er klar over hvordan de andre presterer, har det en effekt av at alle presterer bedre. Det er mye mer lyd og handling i salgsteamene nå, og jeg tror det motiverer de ansatte fordi det er morsomt og personlig. Vi legger vekt på alle de gode prestasjonene nå, og vi har en god oversikt over hvordan alle presterer.

Vi har bygget en sterk salgskultur ved å gjøre det mye morsommere, mer motiverende og givende for de ansatte å fullføre aktiviteter og registrere alle sine daglige telefonsamtaler, kontakter osv. Når alle vet at deres medarbeidere jobber mer, gjør det også at de selv jobber hardere. Det kan minne om en type sport, hvor du gir større innsats når du vet at resten av laget også gjør det. Som et resultat så vil man da se en gradvis økning i innsats og man kan bygge en god salgskultur rundt det.  Forholdet til salgsavdelingene i Krakow har også blitt sterkere fordi vi er mer koblet sammen. Før det var bare to kontorer, og svært vanskelig å vite hvordan det andre kontoret presterte, men nå har vi alles oppdateringer, vi deler alle dataene, og vi har til og med konkurranser mellom kontorene. Når vi møtes for våre årlige turer eller arrangementer, er det som om vi har vært sammen hele tiden fordi vi er så oppmerksomme på navn og ansikter og hvordan de har prestert. Vi har et mye tettere forhold enn før, og det er større kvalitet bak tallene.

undefined

undefined

undefined

 

Kontakt med Visma: 

Besøk deres hjemmeside

Følg Visma på sosiale medier: 

Facebook

LinkedIn

Twitter 

;